Att anlita 2snickare

Arrow
Arrow
Slider

Vi vet hur det känns

Att anlita en hantverkare kan kännas skrämmande, det gäller ofta ens eget hem som ska renoveras eller lagas, ens privata sfär. Utöver detta kan det även handla om en större investering där man vill vara säker på att få det som man har kommit överens om. Att det med jämna mellanrum rapporteras i media om bluff-företag och oseriösa näringsidkare inom branschen späder ofta på oron. Vilka rättigheter har man som konsument? Vem bär arbetsmiljöansvaret? Vart vänder man sig om man inte är nöjd?

Vi på 2Snickare är mycket måna om att bemöta alla våra kunder professionellt och att avsluta alla affärer med två nöjda parter – vi och ni ska bägge känna att allt gått rätt och riktigt till, att magkänslan är bra helt enkelt. Detta är så viktigt för oss att vi t.o.m. skrivit in det som ett av ledorden för vår verksamhet:

”Med professionalitet och skicklighet erbjuder vi alla våra kunder, stora som små, vad de vill ha till ett rimligt pris och vi strävar efter att lämna varje jobb med ömsesidig nöjdhet och önskan om att göra affärer tillsammans igen.”

Här har vi försökt göra en sammanställning som steg-för-steg förklarar hur vi jobbar, om vi har missat någonting eller något känns otydligt – tveka inte att kontakta oss, vi svarar gärna på era frågor!

Så här går det till att anlita oss

  1. Första steget är att ni som kund kontaktar oss, via mail, kontaktformulär på hemsidan eller telefon. Vi behöver en kort beskrivning på vad ni vill ha utfört så att vi redan från början kan hänvisa rätt person till er. Gäller det badrumsrenovering, tapetsering eller kanske ett helt nytt hus som skall byggas? Vi har specialistkompetenser inom alla förekommande områden och det är viktigt att rätt person är på rätt plats och tar hand om projekt inom sitt specialområde. Behövs bygglov? Länk till hur bygglovsprocessen går till finns här.
  2. Ett besök hos er bokas in där vår projektledare på plats i lugn och ro tillsammans med er kan gå igenom vad som ska göras, hur det ser ut idag och vilket slutresultat ni förväntar er. Efter besöket gör vi en kostnadsfri offert som mailas eller postas till er, hur lång tid det tar innan ni får er offert beror på hur komplext och stort projektet är, men mellan 7 och 14 dagar är vanligt. Här kan ni läsa om vad en offert är och vad den juridiskt innebär.
  3. Efter att ni har fått er offert kanske ni vill göra några ändringar, ta bort eller lägga till moment och detaljer, om innehållet i offerten ändras så ändras naturligtvis också priset uppåt eller nedåt beroende på vad ändringen gäller. Vid större projekt är det inte ovanligt att offerten bollas fram och tillbaka många gånger innan den slutgiltiga versionen är färdig – även här är det viktigt att magkänslan är bra, alla ska vara nöjda och känna sig lugna inför det kommande bygget.
  4. När offerten motsvarar era förväntningar och ni har bestämt er för att anlita oss på 2Snickare (på entreprenadjuridiskt språka kallas detta för ”accept” och innebär att ni tackat ja till offerten och godkänner dess innehåll) så kallar vi till ett möte där vi tillsammans ännu en gång går igenom vad som ska göras och vad varje del kommer att kosta. Vi presenterar tidplanen och går igenom processen steg för steg. Vi gör även upp en betalningsplan tillsammans med er.
  5. Innan arbetet påbörjas upprättar vi ett avtal, ni som konsumenter är skyddade av konsumenttjänstlagen och vi använder avtalsmallar framtagna av Konsumentverket tillsammans med Villaägarnas Riksförbund och Sveriges Byggindustrier. Här kan ni läsa om vad konsumentverket rekommenderar när man anlitar hantverkare.
  6. Arbetet startar! En projektledare från oss finns alltid tillgänglig under hela byggtiden för att kunna svara på era frågor och finnas till som bollplank. Våra hantverkare arbetar i självgående team och så långt det är möjligt har vi samma personer på plats på bygget under hela projektet, ibland avlöser yrkesgrupperna varandra men alla är lika insatta i varandras arbete för att på ett smidigt sätt hålla arbetet igång.
  7. Besiktning och avslut. Den dagen bygget är klart skall entreprenaden, d.v.s. hela projektet, överlämnas till byggherren (beställaren). I anslutning till överlämnandet görs i de allra flesta fall en besiktning, en slutbesiktning. Den som utför besiktningen är en särskilt besiktningsman/besiktningsförrättare och denne bekostas av beställaren. Här kan ni läsa om vad en besiktning innebär.